Incarnant la figure de l’artiste en historien ou en chercheur, le plasticien congolais Sammy Baloji fonde l’essentiel de sa production sur des (ré)appropriations d’images et de documents archivistiques, en particulier ceux liés à la période coloniale belgo-congolaise. Au cours de sa carrière, il a investigué les collections et les archives de diverses institutions muséales, parmi lesquelles l’AfricaMuseum de Tervuren en Belgique et le Musée Rietberg en Suisse. Cet article entend mettre en évidence et analyser les travaux réalisés par l’artiste lors de résidences au sein de ces deux musées et montrés à l’occasion des expositions Congo Far West : Art, sciences et collections (Tervuren, 2011) et Congo as Fiction: Art Worlds between Past and Present (Zurich, 2019). Fondées sur une relecture critique d’archives coloniales, ces expositions ont constitué des moments de présentation importants, permettant à Baloji de questionner les récits historiques dominants à l’égard de l’Afrique et la légitimité des institutions ou collections ethnographiques.
Mots-clés : Archival Turn — Congo — Belgique — Histoire coloniale — Musées et collections ethnographiques — Art contemporain — Appropriation
Embodying the figure of the artist as a historian or a researcher, the Congolese visual artist Sammy Baloji has established the bulk of his work on the (re)appropriation of archives, particularly those related to the Belgian-Congolese colonial period. Throughout his career, he has investigated the collections and archives of various museums, including the AfricaMuseum in Tervuren, Belgium and the Rietberg Museum in Switzerland. This article intends to highlight and examine the artworks produced by the artist during his stays at these two museums and their presentation in the exhibitions Congo Far West: Art, Sciences and Collections (Tervuren, 2011) and Congo as Fiction: Art Worlds between Past and Present (Zurich, 2019). Based on a revision of colonial visual archives, these exhibitions acted as important presentations that allowed the artist to challenge dominant historical narratives about Africa and to question the legitimacy of ethnographic collections.
Keywords: Archival Turn — Congo — Belgium — Colonial History — Ethnographic museums and collections — Visual art — Appropriation